poniedziałek, 1 października 2012

Pierwsze doświadczenia

Niedawno rozpoczął się rok szkolny i wasz sześciolatek codziennie z zapałem zakłada tornister na plecy, aby ruszyć do szkoły. Być może macie już pierwsze wrażenia i uwagi co do nauki sześciolatków – zachęcamy, aby się nimi z nami dzielić.

A na razie chcieliśmy wam pokazać, że posyłanie dziecka sześcioletniego do szkoły to dobry pomysł – świadczą o tym doświadczenia innych krajów.
We Francji kształcenie szkolne jest obowiązkowe w wieku od 6 do 16 lat i dzieli się na trzy etapy. Pomimo tego, że edukacja przedszkolna nie jest obowiązkowa, do przedszkoli uczęszczają wszystkie dzieci, począwszy od 3 lat.
Przedszkola są w rzeczywistości „szkołami” w pełnym tego słowa znaczeniu, mają bowiem swoje programy nauczania i prowadzą zajęcia dydaktyczne. Przedszkole stanowi etap „wstępnego kształcenia”. Dzieci dzieli się na ogół według wieku na trzy „sekcje”: sekcję „maluchów” (dla 3-latków), sekcję „średniaków” (4-latków) i sekcję „główną”/„starszaków” (5-latków). Zajęcia edukacyjne, stanowiące główną część programu, przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowują je do szkoły „elementarnej”.
Etapy kształcenia obowiązkowego we Francji to:
- szkoła podstawowa: do école élementaire uczęszczają wszyscy uczniowie w wieku od 6 do 11 lat;
- szkoła średnia I stopnia: do collčge uczęszczają wszyscy uczniowie w wieku od 11 do 15 lat;
- szkoła średnia II stopnia: na ogół w wieku 15 lat uczniowie wstępują do lycée d’enseignement général et technologique (liceum ogólnokształcącego i technicznego) lub lycée professionnel (liceum zawodowego), w którym rozpoczynają classe de seconde (piąty rok nauki w szkole średniej), a w momencie ukończenia tej klasy osiągają wiek odpowiadający zakończeniu obowiązku szkolnego.
Program nauki w szkole koncentruje się na podstawowych umiejętnościach czytania, pisania i liczenia oraz wychowaniu fizycznym (rozwijaniu umiejętności motorycznych itp.) oraz rozwijaniu ogólnej wiedzy i wrażliwości. Program nauczania w szkole średniej I stopnia obejmuje osiem lub dziewięć przedmiotów obowiązkowych, zależnie od klasy, i staje się stopniowo coraz bardziej zróżnicowany w związku z wprowadzaniem przedmiotów fakultatywnych.
Materiał pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej

1 komentarz:

  1. Być może w innych krajach posyła się 6-latki do szkoły, jednak my nie jesteśmy do tego przygotowani. Nauczyciele nie potrafią pracować z dziećmi sześcioletnimi ponieważ z reguły nie znają podstaw metodyki wychowania przedszkolnego, tak potrzebnego w przypadku tak małych dzieci. Szkoły nie są odpowiednio przygotowane do przyjęcia małych dzieci. Od sześciolatków wymaga się ogromnej samodzielności, na którą może nie być ich stać ze względu na ich ograniczenia rozwojowe. Przedszkole w Polsce, dla niedoinformowanego autora tekstu, również stanowi początkowy etap edukacji. W naszych przedszkolach odbywają się zajęcia dydaktyczne dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Przedszkola nie ograniczają, a wręcz pobudzają dzieci do rozwijania i wzbogacania wyobraźni. Reasumując, jeżeli chcemy posyłać sześciolatki do szkoły to przygotujmy się do tego zaczynając od podstaw, a więc odpowiedniego przygotowania nauczycieli. Nie róbmy reformy "po łebkach" ponieważ to się nie uda. No cóż, czas wszystko pokaże...

    OdpowiedzUsuń