wtorek, 5 czerwca 2012

Szkoła szansą dla dziecka

Już 250 tys. rodziców zdecydowało się na posłanie swoich sześcioletnich dzieci do szkoły, a nie do przedszkola!
 Pamiętajcie, że cały czas, jeszcze nawet na początku września, możecie to zrobić. Jeżeli wasze dziecko naukę rozpocznie wcześniej, będzie miało większe szanse na rozwijanie swoich talentów i umiejętności. Kontakt ze szkołą pozwoli też na wcześniejszą diagnozę ewentualnych problemów rozwojowych.
Rozpoczęcie nauki to tak naprawdę wielka szansa dla Waszego sześcioletniego dziecka. Będzie mogło nie tylko rozwijać, w sposób dostosowany do wieku, swoje indywidualne zdolności, ale też uczyć się języka obcego w ramach zajęć obowiązkowych. Wasz mały uczeń będzie też rozwijał umiejętność pracy grupie i wspólnego rozwiązywania problemów, a także nawiązywania kontaktów z rówieśnikami.

Jak się zorientować, czy dziecko jest już gotowe do nauki w szkole? Odpowiedzieć na to pytanie pomogą dwie rzeczy: przeprowadzona przez specjalistów diagnoza przedszkolna oraz obserwacja dziecka robiona przez rodziców.
Diagnoza przeprowadzana jest przez nauczycieli i wychowawców w najstarszej grupie w przedszkolu lub w „zerówce”. Rodzice mogą natomiast, przyglądając się swojemu dziecku, ocenić jego gotowość do szkoły. Sześciolatek powinien iść do pierwszej klasy, jeśli m.in.: samodzielnie umie ubrać się, jeść, korzystać z łazienki, interesuje się książkami czy liczeniem, rozróżnia dni tygodnia i pory roku. Sześciolatek powinien też rozumieć takie pojęcia, jak: nad, pod, za, obok itp.
Pamiętajmy jednak, że maluch wcale nie musi umieć czytać i pisać, ani nawet znać liter – tego będzie uczył się w szkole.
„Absolwent” przedszkola powinien już umieć m.in.: w podstawowym zakresie współpracować z dorosłymi i grupą rówieśników, wypowiadać się w zrozumiały sposób, przedstawić się imieniem i nazwiskiem, rozróżniać prawą i lewą stronę, liczyć po kolei, określić, który zbiór jest większy, a który mniejszy. Sześciolatki potrafią też już zwykle rysować szlaczki, rozpoznawać i zapamiętywać przedmioty na obrazkach, rysować, malować, lepić plasteliny, wycinać nożyczkami. Może tez umieć dzielić zdania na wyrazy, a wyrazy na sylaby.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz